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09.07.2016

FLOORPLAN World Café – Round #2

...and a special guided tour through the MUSÉE CACHÉ at the nearby Paul-Clemen-Museum by the artist Ariel Kupfer.

The museum research group FLOORPLAN cordially invites you to the second round of the FLOORPLAN World Café at Bonn University. PhD candidates of the Department of Art History wish to openly debate pertinent museum topics such as transnationality, transculturality, shared heritage, intellectual property, restitution, recontextualization and the management of meaning in art and culture. RSVP.

The guided tour through the MUSÉE CACHÉ at the nearby Paul-Clemen-Museum by the artist Ariel Kupfer will start at 3.15pm.

Zugeordnete Kategorie(n):
05.05.2016

Tagung "Kunst, Provenienz und Recht"

 

Die Tagung findet am 13. und 14. Juni im Hauptgebäude der Universität Bonn (HS IX und im Kunsthistorischen Institut) statt. Sie wird vom Käte Hamburger Kolleg „Recht als Kultur“, vom Fachbereich Rechtswissenschaft, vom Kunsthistorischen Institut und der Philosophischen Fakultät der Universität Bonn veranstaltet.

Um Anmeldung unter redaktion@recht-als-kultur.de wird bis zum 30.5.2016 gebeten.

Programm

 

Montag, 13. Juni 2016

18.00 Uhr

PROF. DR. NINA DETHLOFF, LL.M.
Geschäftsführende Direktorin des Käte Hamburger Kollegs „Recht als Kultur“
Begrüßung

 

18.10 Uhr

PROF. DR. MICHAEL HOCH
Rektor der Universität Bonn
Grußwort

 

18.20 Uhr

PROF. DR. DR. H.C. URSULA GATHER
Vorsitzende des Vorstands der Alfried Krupp von Bohlen und Halbach-Stiftung
Grußwort

 

18.30 Uhr

PROF. MONIKA GRÜTTERS, MDB
Staatsministerin für Kultur und Medien
Grußwort

 

18.50 Uhr

PROF. DR. UWE M. SCHNEEDE
Vorstand Deutsches Zentrum Kulturgutverluste, Magdeburg
Eine kleine Geschichte der Provenienzforschung – Unter besonderer Berücksichtigung ihrer Aktualität und der bevorstehenden Ausweitungen

 

19.30 Uhr

Podiumsdiskussion

Leitung:
PROF. DR. GEORG SATZINGER
Geschäftsführender Direktor des Kunsthistorischen Instituts der Universität Bonn

Teilnehmende:

  • PROF. DR. UWE M. SCHNEEDE
  • PROF. DR. PIA MÜLLER-THAMM, Staatliche Kunsthalle, Karlsruhe
  • DR. STEPHANIE TASCH, Kulturstiftung der Länder
  • PROF. DR. GILBERT LUPFER, Staatliche Kunstsammlungen, Dresden
  • PROF. HENRIK HANSTEIN, Kunstauktionshaus Lempertz, Köln

 

Ab 20.45 Uhr

Empfang in den Räumen des Paul-Clemen-Museums des Kunsthistorischen Instituts

 


Dienstag, 14. Juni 2016

 

9.30 Uhr

PROF. DR. DR. H.C. WERNER GEPHART
Gründungsdirektor des Käte Hamburger Kollegs "Recht als Kultur"
Kunstrecht und die Rechtskünste

 

10.00 Uhr

PD DR. BENJAMIN RAUE
Lehrstuhlvertreter am Institut für Informations- und Wirtschaftsrecht, Karlsruher Institut für Technologie (KIT)
Vom Bettvorleger zum "teuersten Teppich der Welt" – Die vertragliche Risikoverteilung von Informationsungleich-gewichten im Kunsthandel

 

10.30 Uhr

PROF. DR. MATTHIAS WELLER, MAG. RER. PUBL.
Lehrstuhl für Bürgerliches Recht, Zivilverfahrensrecht und Internationales Privatrecht EBS Universität Wiesbaden
Mein und Dein – Herausforderungen für die Kunstrestitution

 

11.00 Uhr

PROF. DR. EVA INÉS OBERGFELL
Lehrstuhl für Bürgerliches Recht, Gewerblichen Rechtsschutz und Urheberrecht, Internationales Privatrecht und Rechtsvergleichung Humboldt-Universität Berlin
Werk ist nicht gleich Werk – Zum Interferenzbereich zwischen Kunstfreiheit und Urheberrechtsschutz

 

11.30 Uhr

Diskussion

Moderation: PROF. DR. DR. H.C. WERNER GEPHART
 

12.00 Uhr

Mittagspause

 

13.00 Uhr

PROF. DR. HAIMO SCHACK, LL.M.
Direktor des Instituts für Europäisches und Internationales Privat- und Verfahrensrecht Universität Kiel
Die Kunst als Herausforderung für das Recht (und umgekehrt)

 

13.15 Uhr

PROF. DR. ANNE SANDERS, M.JUR.
Juniorprofessur für Zivilrecht und Rechtsvergleichung Universität Bonn
Die Haftung der Kunstexperten – Eine rechtsvergleichende Betrachtung

 

13.45 Uhr

DR. CHRISTINE OSTERLOH-KONRAD
Wissenschaftliche Referentin am Max-Planck-Institut für Steuerrecht und Öffentliche Finanzen, München
Zwischen Kultur und Kommerz – Von der Wertschätzung der Kunst durch das Steuerrecht

 

14.15 Uhr

Diskussion

Moderation: PROF. DR. HAIMO SCHACK, LL.M.
 

14.30 Uhr

Kaffeepause

 

15.00 Uhr

DR. GÜNTER WINANDS
Ministerialdirektor, Stellvertreter der Beauftragten der Bundesregierung für Kultur und Medien
Das neue Kulturgutschutzgesetz

 

15.30 Uhr

Diskussion

Moderation:
PROF. DR. RAINER HÜTTEMANN, DIPL.-VOLKSW.
Dekan der Rechts- und Staatswissenschaftlichen Fakultät Universität Bonn

 

16.00 Uhr

PROF. DR. RAINER HÜTTEMANN, DIPL.-VOLKSW.
Schlussworte

 


 

Veranstaltungsorte: Hörsaal IX und Institut für Kunstgeschichte, Hauptgebäude der Universität Bonn

Um Anmeldung unter redaktion@recht-als-kultur.de wird bis zum 30.5.2016 gebeten.

Das Programm finden Sie hier als PDF.

 


Weitere Informationen finden Sie unter: www.recht-als-kultur.de
 

Zugeordnete Kategorie(n):
01.03.2016

Conference "Whose heritage"?

Conference "Whose heritage"?

The department of Art History and FLOORPLAN organizes an international conference and world café sponsored by Bonn University, Dr. Peter Deubner-Stiftung and Gielen-Leyendecker-Stiftung. The conference will be hosted by Prof. Dr. Anne-Marie Bonnet and FLOORPLAN and proceed on March, 12th 2016, 9.00 – 18.30.

Further information and programme

 

KHI conference Whose heritage Title

 

International Conference and World Café, March, 12th 2016, 9.00 – 18.30
hosted and organized by Anne-Marie Bonnet and FLOORPLAN
Bonn University, Department of Art History

 

The categories and modes of thinking with which we approach our own cultural cartography and the semantics of our knowledge were mostly conceived in the 19th century and it is high time for a revision not only of our approach to “other” cultures but also our own. We therefore raise the question:

Whose heritage are we dealing with?

With this one-day conference, we want to create an overview of the contemporary discussions on museums dealing with old and new formats of heritage. The morning session has been set up as an informal “World Café”. In this interactive format, the guests are invited to address pertinent topics such as transnationality, transculturality, shared heritage, intellectual property, “Deutungshoheit”, restitution, museological concepts & categorisations and the management of meaning in art and culture.

In the afternoon, the conference will bring together honourable guests from the academic and practical museum-fields. The podium is not only dedicated to aspects of how to deal with/handle/encounter so called “other” cultures but also in addressing questions of our own cultural and intellectual heritage. We would like to encourage the audience to participate in the debate.

 

New: Videos of all speeches and discussions are now available on the FLOORPLAN YOUTUBE channel. Please find a link to the WDR's detailed report about the conference including an interview with Kristina Engels HERE (in German).
 


Whose Heritage? | FLOORPLAN World Café

09.15 - 13.00: Bonn University, Department of Art History (map)

The FLOORPLAN World Café is set up as an interactive format. It will contain various “tables”, each dedicated to a particular aspect of the conference topic. Although the table hosts’ respective fields of expertise may play a defining role, a vital and open discussion is encouraged. The tables at the FLOORPLAN World Café will be hosted by:

  • Khadija von Zinnenburg Carrol (Oxford) and Paula Michalk (Freiburg)
  • Friedrich von Bose (Stadtmuseum Stuttgart)
  • Gavin Irwin (Drysone Chambers, London)
  • Larissa Förster (Morphomata Kolleg, Cologne)
  • as well as the FLOORPLAN-members Christoph Balzar (Berlin)
  • Kristina Engels (Cologne)
  • Samia Ouladzahra (Wuppertal)
  • Marie-Christin Gerwens-Voß (Cologne/Bonn)
  • Kathrin Michel (Cologne)

 

Whose Heritage? | Conference

14.00 - 18.30: Bonn University, Main Building, Auditorium IX (map)

The conference will be moderated by Michael Fehr (Berlin) and Anne-Marie Bonnet (Bonn University).

14.00: registration

14.30: welcome and introduction of the Conference ‘WHOSE HERITAGE?’ by Anne-Marie Bonnet (Bonn University) and members of the museum research group FLOORPLAN

14.45: 1st panel

  • Anna Schmid (Museum of Cultures Basle)
  • Ciraj Rassool (University of Western Cape)
  • Samir El Azhar (University of Casablanca)

15.20: discussion on the podium and with the public

16.00: tea & coffee break

16.15: 2nd panel

  • Kitty Zijlmans (University of Leiden)
  • Jean de Loisy (Palais de Tokyo, Paris)
  • Horst Bredekamp (Humboldt Forum, Berlin)

16.45: discussion on the podium and with the public

18.30: end

Also from 9.00 – 18.30:
During the FLOORPLAN World Café and the conference we will show Jorge Acha‘s film „Mburucuyá, cuadros de la naturaleza“ (Argentina, 1991; 93 min), by courtesy of the artist.

 

'WHOSE HERITAGE?' MUSEUMS AND THEIR COLLECTIONS International Conference and World Café
March, 12th 2016, 9.00 – 18.30 hosted and organised by Anne-Marie Bonnet and FLOORPLAN
Bonn University, Department of Art History, Regina-Pacis-Weg 1, 53113 Bonn, Germany

Conference languages: English and German

No conference fee, we kindly ask to register for the FLOORPLAN World Café and/or the conference
Registration deadline: March, 4th 2016: registration@FLOORPLAN-research.com

Join the ongoing discussions of the FLOORPLAN World Café and the conference „WHOSE HERITAGE?“ on TWITTER at #WhoseHeritage?

Videos of all speeches and discussions are available on the FLOORPLAN YOUTUBE channel.

 

Sponsored by Bonn University, Dr. Peter Deubner-Stiftung and Gielen-Leyendecker-Stiftung

 

FLOORPLAN is a museum research group and think tank of art historians, ethnographers, anthropologists, law experts, artists and designers. Within this network of specialization, we develop trans-disciplinary models of interpretation, discussion and presentation of museum collections and topics. Our main goal is to foster exchange between academia and museums, between theory and practice through workshops and conferences with external experts.

www.FLOORPLAN-research.com

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25.11.2015

Konferenz "Vom Streit zum Bild

Konferenz "Vom Streit zum Bild

Vom 4.-5. Dezember 2015 findet die Konferenz zum DFG-Projekt "Streitstrategien bildender Künstler in der Neuzeit" statt.

Wie stritten bildende Künstlerinnen und Künstler miteinander und wie setzten sie dabei ihre Werke als Waffe ein? Wie konnte man seinen Kritikern und Feinden auch ohne Stinkefinger zeigen, was man von ihnen hielt und – wenn möglich ohne Worte – dafür sorgen, dass das Publikum dies auch verstand? Diesen und anderen Fragen widmet sich die internationale Tagung des DFG-Projekts "Streitstrategien bildender Künstler in der Neuzeit". Ziel ist ein intensiver Austausch zum Phänomen des Künstlerstreits und das durch diesen frei gesetzten kreativen Potentials.

How do visual artists argue with one another and how do they use their works as weapons? How do they let critics and rivals know exactly how they feel without showing the middle finger and – when possible without words – illustrate this in a way the public understands? These and other questions will be the subject of the congress organised by the DFG project “The argumentative strategies of visual artists in the modern era”.

Tagungsprogramm | Conference programme

 

Freitag, 4. Dezember | Friday, December 4

9:30 - Begrüßung und Einführung | Welcome and introduction, Doris H. Lehmann (Bonn)

 

10:00 - Ignorant and envious: visual strategies in the first representations of enemies in art, Cristina Fontcuberta i Famadas (Barcelona)

 

11:00 - Bellende Konkurrenten, bissige Kommentare: Eine Spurensuche in Alessandro Alloris Werken, Helen Barr (Frankfurt a. M.)

 

12:00 Mittagspause | Lunch break

 

14:00 - Künstlerstreit gleich Künstlerneid? Polemiken unter Malern und Bildhauern der Frühen Neuzeit, Jana Graul (Florenz | Florence)

 

15:00 - Defense weapons. Three sculptures by Benvenuto Cellini to answer the charges of Baccio Bandinelli, Giuseppe Capriotti (Macerata)

 

16:00 - Zusammenfassung und Diskussion | Summary and Discussion

 

Samstag, 5. Dezember | Saturday, December 5

9:15 - Hogarths Propagandablatt gegen Wilkes (1763) – Parteikampf und Bilderstreit im England des 18. Jahrhunderts, Ekaterini Kepetzis (Köln | Cologne)

 

10:15 - Kritische Croquis. Mechanismen kunstkritischer Karikatur am Beispiel der Salonwerke Eugène Delacroix’, Charlotte Mende (Bonn)

 

11:15 Kaffeepause | Coffee and tea break

 

11:45 - Gemalte Antikritik. Zu bildkünstlerischen Reaktionsweisen auf die Kunstkritik, Petra Kunzelmann (Coburg)

 

12:45 - Zusammenfassung und Abschlussdiskussion | Summary and discussion

 

Die Vorträge dauern 25 Minuten. Anschließend ist die gleiche Zeit für die Diskussion vorgesehen.
Presentations will be of 25 minutes following equal time for discussion.

Konferenzprogramm als PDF | Conference programme as PDF

 

Informationen und Anmeldung | Information and registration

Dr. Doris H. Lehmann
dlehmann@uni-bonn.de

Universität Bonn · Kunsthistorisches Institut
Regina-Pacis-Weg 1 · D-53113 Bonn
http://www.khi.uni-bonn.de/

Die Tagung wird großzügig gefördert durch die DFG.
The conference is generously supported by the
German Research Foundation.

 

Veranstaltungsort | Conference venue

Die Tagung findet in großen Übungsraum des Kunsthistorischen Instituts
statt (Hauptgebäude der Universität Bonn, 1. OG).
The conference venue is lecture room 1.041 (Institute of History of Art,
first floor) of the main building of the University of Bonn.

 

Organisation und Moderation: Dr. Doris H. Lehmann

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01.01.2001

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